RSS

Poslednja šansa za srpskog avioprevoznika

12 mar

 

BIRN ekskluzivno objavljuje detalje iz nacrta ugovora potpisanog između Etihad ervejza iz Abu Dabija, Jat ervejza i Vlade Republike Srbije

/en/file/show/airserbia1.jpg

BIRN je imao uvid u nacrt ugovora od 26. jula 2013. godine koji je Vlada Republike Srbije potpisala sa Etihad ervejzom na svečanosti u Beogradu 1. avgusta 2013. godine.

BIRN objavljuje detalje nacrta sporazuma motivisan interesom javnosti da zna na koji način Vlada Republike Srbije raspolaže državnom imovinom i troši novac poreskih obveznika.

Ugovor između Vlade Republike Srbije i Etihad ervejza je bio predmet kontroverzi od trenutka kada je potpisan jer je na njega stavljena oznaka poverljivosti i u javnost su dospele samo kontrolisane informacije. Ono što je Vlada Srbije želela da predstavi objavljeno je na infografici koja je bila postavljena na novu internet stranicu srpskog avioprevoznika koji je promenio ime u Er Srbija.

Izvor: airserbia.info

Poverenik za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka ličnosti Rodoljub Šabić u dva navrata je naložio kompaniji da objavi ugovor, ali se to do sada nije dogodilo.

BIRN je imao uvid u pet pojedinačnih nacrta ugovora kojima se regulišu odnosi i obaveze Vlade Republike Srbije i Etihad ervejza (Ugovor o transakcionom okviru, Ugovor o uslugama podrške, Ugovor o ulaganju, Ugovor o konsultantskim uslugama, Ugovor između akcionara),  kao i u dokument koji je pripreman za postupanje pred Komisijom za zaštitu konkurentnosti koja se nalazi u Beogradu.

U ovim nacrtima ugovora pobrojane su obaveze ugovornih strana na poslu koji ima za cilj formiranje uspešne i samoodržive aviokompanije.

Ugovori su potpisani i predstavljeni kao deo Sporazuma o saradnji Vlade Republike Srbije i Vlade Ujedinjenih Arapskih Emirata od 17. februara 2013. godine.

BIRN ovde citira delove iz preambule onako kako su napisani u nacrtu Transaction Framework Agreement:

1.1          This Agreement is agreed in furtherance of the principles underlying the Intergovernmental Agreement on Mutual Incentives and Protection of Investment and the Intergovernmental Agreement on Co-operation entered into between the GoS and the Government of the United Arab Emirates on 17 February 2013 (the „Treaties“).

U ovim nacrtima ugovora podrobno su opisane etape realizacije sporazuma između kompanije iz Emirata i Vlade Republike Srbije čiji završetak (closing date) je trebalo da bude najkasnije do 1. januara 2014. godine. Bilo je predviđeno da posle tog datuma Etihad zvanično bude uveden u vlasništvo Akcionarskog društva za vazdušni saobraćaj Jat ervejz tako što će se njegov udeo u transformisanom preduzeću predstaviti u Agenciji za privredne registre i u Centralnom registru hartija od vrednosti gde bi Etihad trebalo da se pojavi kao vlasnik 49% akcija Er Srbija.

I pored zvaničnih najava to se još uvek nije dogodilo, niti je objavljen ugovor koji su Vlada i Etihad potpisali, u kom stoji klauzula o poverljivosti do roka završetka posla (closing date).

Jedan od dokumenata u koje je BIRN imao uvid je Ugovor o transakcionom okviru (u formi nacrta) koji definiše dinamiku sprovođenja finansijskih obaveza koje su preuzele ugovorne strane.

Investicija Etihad ervejz u sledeće tri godine treba da bude do 100 miliona dolara, od čega 40 miliona dolara (convertible loan facility)  treba da bude uplaćeno 14 dana nakon potpisivanja ugovora.

S druge strane, tačan iznos investicije Vlade Srbije nije naznačen u dokumentima u koje je BIRN imao uvid jer u trenutku zaključenja nije bilo poznato koliki su tačno troškovi restrukturiranja, kao ni ukupni dugovi i obaveze Jat ervejza i kompanija u njegovom sastavu, uključujući i Ketering, koje se Vlada obavezala da isplati.

tabeli koju objavljujemo nabrojane su obaveze Vlade Srbije i Etihad Ervejza, kao i dinamika investiranja. Neke od obaveza koje je Vlada Srbije preuzela su:

– Da obezbedi novac za izradu kompletnog Poslovnog plana kompanije

– Da obezbedi novac za isplatu otpremnina višku zaposlenih, kao i da podmiri sve dugove prema zaposlenima

– Da vrati u vlasništvo ranije izdvojeno privredno društvo Jat Ketering i da uloži do 5 miliona dolara u ojačavanje ovog društva (50% ukupnog ulaganja, ostatak ulaže Etihad)

– Da obezbedi otpis svih dugova koje su dobavljači potraživali i da reši sve postojeće i potencijalne sudske sporove koji bi mogli da ugroze poslovanje komapnije. Ovde je značajan dug prema privrednom društvu Beogradski aerodrom koji je procenjen na najmanje 13 miliona dolara.

– Da obezbedi na beogradskom aerodromu ekskluzivno pravo koršćenja Terminala 1 ili Terminala 2, koji treba da bude prilagođen najvišim standardima (ulaganje obe strane u procentu reciprocnom vlasništvu)

– Da obezbedi nove ugovore sa komapnijama Jat Tehnika i NIS od kojih se očekuje da daju povlašćene cene domaćem avioprevozniku.

 

Biznis paket

Vlada Srbije i Etihad Ervejz obavezali su se da će, svako u svom domenu, raditi na tome da stvore povoljne uslove za poslovanje kompanije. Vlada će osigurati sprovođenje bilateralnih međudržavnih sporazuma o avio uslugama koje Republika Srbija ima sa trećim državama i pomoći Jat ervejzu da obezbedi slotove na aerodromima van Srbije. Sa druge strane, Etihad će pomoći srpskom avio prevozniku da sklopi povoljnije poslovne ugovore sa trećim stranama i već postojećim komercijalnim partnerima arapskog avio prevoznika.

Novac koji Etihad kao deoničar pozajmljuje kompaniji se konvertuje u deonice, dok Republika Srbija ulaže novac u svojstvu države, a ne deoničara Jat ervejza, i on može da bude uložen po više osnova, uključujući i  državnu pomoć.

Izvod iz Transaction framework agreement

1.1               Etihad proposes to provide funding to JAT of up to US$100,000,000 (one hundred million US Dollars) through a combination of equity, debt and other financial facilities and/or funding arrangements as may be mutually agreed (the „Total Etihad Investment Amount“).

1.2               The GoS’s investment in, and ongoing commitment to JAT, will be in the form of grants and undertakings including a combination of equity, debt and other financial facilities and/or funding arrangements as may be mutually agreed.

Zbog ovakvog pristupa reagovala je i Komisija za kontrolu državne pomoći Ministarstva finansija početkom decembra 2013. godine tražeći od kabineta Aleksandra Vučića da dostavi „potpunu prijavu državne pomoći“.

BIRN saznaje da je kabinet poslao prijavu državne pomoći i da će u narednom periodu Komisija izdati Rešenje sa obrazloženjem ovog postupka. Takođe, ugovorom je predviđeno da će Vlada Republike Srbje tražiti odobrenje od Komisije za kontrolu državne pomoći.

Način korišćenja državne pomoći detaljno je predstavljen u Sporazumu o funkcionisanju Evropske Unije koji zajedno sa Sporazumom iz Mastrihta čini pravni okvir Evropske Unije. U članu 107. Sporazuma o funkcionisanju EU navodi se da je zabranjeno koristiti državnu pomoć ako ona utiče na konkurentnost na tržištu.

Takođe, Etihad postavlja menadžment kompanije, plaća ga a docnije se naplaćuje iz Er Srbija. Etihad ima u Upravnom odboru četiri člana od devet, a ostale imenuje Vlada Srbije. Jedan od članova UO koga je imenovala Vlada predsedava tim telom.

Završne odredbe nacrta Ugovora o transakcionom okviru bave se pitanjima arbitraže u slučaju sporova i poverljivošću informacija. Predviđeno je da se sporovi vode pred Londonskim sudom za međunarodnu arbitražu (trojica sudija, jednog bira Etihad, jednog Er Srbija, a trećeg zajedno ova dvojica) i da sva dokumenta budu u skladu sa engleskim zakonima.

U delu o poverljivosti kaže se da do zatvaranja posla, koje je trebalo da se dogodi do 1. januara ove godine ne bi smeli da se objavljuju podaci iz ovih dokumenata osim u slučajevima kada to traže institucije koje bi mogle da imaju potrebu da se bave ovim sporazumom.

BIRN je poslao pitanja Kabinetu prvog potpredsednika Vlade Republike Srbije u želji da dobije dodatna objašnjenja u vezi sa ovim sporazumom, uključujući i to zašto nije došlo do zaključenja posla u predviđenom roku. Do objavljivanja teksta odgovor nije stigao.

PREUZMITEZAKLJUČAK KOMISIJE ZA KONTROLU DRŽAVNE POMOĆI

Etihad Transaction Framework Agreement – Ugovor o transakcionom okviru

Etihad-JAT First Draft Filing – Prijava koncentracije

Investicioni plan

Rešenje Komisije za zaštitu konkurencije

            

preuzeto sa sajta : http://www.skockajtebudzet.rs/rs/clanak/poslednja-sansa-za-srpskog-avio-prevoznika#sthash.tHu14kd8.dpuf

Advertisements
 
Ostavite komentar

Objavljeno od strane na 12. marta 2014. in Najnovije vesti-News

 

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s

 
%d bloggers like this: